L’IVAM proposa repensar el patrimoni industrial valencià a partir del sonor, l’immaterial i els moviments socials

El projecte expositiu Indústria/Matrius, trames i sons reuneix fanzines produïts en fàbriques okupades, cartells de la Ruta del Bakalao, sons de màquines o raves

IVAM 05 Maig 2021

NdP Indústria/Matrius, trames i sons

NOTA DE PREMSA: descàrrega en aquest link el press kit Indústria/Matrius amb el dossier de premsa, imatges de la mostra i arxius sonors dels Alts Forns de Sagunt i de Radi Alcoi, inclosos en el projecte.

La directora de l’IVAM, Nuria Enguita, i els coordinadors del projecte, Lorenzo Sandoval i Tono Vizcaíno Biscaí, han presentat als mitjans l’exposició Indústria/Matrius, trames i sons. La mostra, oberta al públic del 6 de maig al 17 d’octubre de 2021, planteja una lectura del patrimoni industrial valencià basada en el sonor, en l’immaterial i en els moviments socials.

“Aquest projecte va nàixer en 2019 quan l’arqueòleg Tono Vizcaíno i l’artista Lorenzo Sandoval comencen a treballar junts en la creació d’un arxiu sobre patrimoni industrial entés no tant des de l’arquitectura, sinó des de l’immaterial: a partir dels sons, les okupacions i els moviments socials”, ha explicat la directora de l’IVAM sobre l’exposició que fixa la seua atenció particularment en els usos del patrimoni industrial impulsats per la ciutadania.

“Tono Vizcaíno és arqueòleg i gestor del patrimoni, Lorenzo Sandoval és artista. D’aqueixa mirada híbrida part aquest projecte, enfocat en l’estudi del patrimoni i les memòries col·lectives”, ha comentat Enguita. A partir d’eixe treball de recerca la mostra exhibeix sons, processos, imatges, vídeos, música, peces d’art i documents vinculats a les fàbriques en el seu context original d’ús, així com també en el seu abandó i en la seua reconversió en espais patrimonials.

La directora ha subratllat que “el projecte s’ha enfocat en cinc localitzacions de la Comunitat Valenciana que són Alcoi, Port de Sagunt, València, Alacant i L’Alcora”. La selecció respon a criteris de diversitat territorial i al fet que es tracta de llocs amb una forta tradició industrial. En cadascuna d’aquestes àrees es planteja un estudi de cas, un treball de camp i una trobada en l’IVAM. Els creadors han denominat a cadascun d’aquestes trobades “matrius”.

Lorenzo Sandoval explica que “Indústria/Matrius, trames i sons se situa entre la creació d’un arxiu i un projecte artístic” que s’articula en tres eixos temàtics o “trames”. La primera d’elles, ‘Prendre la paraula’, s’enfoca sobre el discurs. En aquest eix s’han recopilat cartells de mítings obrers llibertaris, pancartes de manifestacions per la crisi industrial, processos assemblearis, fanzines produïts en fàbriques okupades o programes de ràdio.

El segon apartat, ‘El so de les màquines’, para atenció a la idea-força de so per a eixir de les perspectives romàntiques associades comunament a les de les imatges que es vinculen al patrimoni industrial. S’inclouen, en aquest sentit, elements procedents de raves celebrades en espais industrials, música post-industrial, així com el so de màquines en funcionament o les cançons tradicionals vinculades al treball a la fàbrica.

El tercer eix, ‘Dispositius d’interdependència’, es relaciona amb les formes d’organització social entorn de l’industrial. Per a això s’incorpora documentació relacionada amb les col·lectivitzacions durant la Guerra Civil, les formes de socialització derivades del treball fabril i les iniciatives de reivindicació ciutadana del patrimoni industrial.

La instal·lació en la galeria 3, que recull tots els materials fruit de la investigació, “està inspirada en el Club Obrer de Rodchenko dissenyat per al Pavelló soviètic de l’Exposició Universal de 1925”, ha assenyalat Tono Vizcaíno. D’aquesta manera, l’exposició s’interrelaciona amb els fons de les avantguardes russes amb els quals compta el museu i amb l’exposició Imaginaris Mecànics i Tècnics en la Col·lecció de l’IVAM que s’exposa actualment.

La mostra també inclou elements que no formen necessàriament part de l’arxiu, però que ajuden a dotar de major solidesa al projecte, com ara màquines industrials, peces d’art, megàfons i pancartes de les protestes pel tancament dels Alts Forns o cassettes de la ràdio pirata.

La directora del museu valencià ha destacat que Indústria/Matrius, trames i sons “entén el patrimoni i la història com a processos vius, no tancats, que permeten generar eines per a comprendre el passat, el present i el futur de la història del treball i les seues relacions amb la cultura”. Així, bona part dels materials poden ser consultats pels visitants en l’exposició i, una vegada es clausure, l’arxiu passarà als fons de la Biblioteca de l’IVAM per a facilitar el seu accés i consulta.

Imágenes

EmailFacebookTwitterInstagram