L’IVAM presenta una visió contemporània de Julio González en diàleg amb 11 artistes internacionals

IVAM 22 Març 2017

Nota post Les Constel·lacions de Julio González

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, i el conservador responsable de la col·lecció del museu, Josep Salvador, han presentat l’exposició Les constel·lacions de Julio González: entre la representació i l’abstracció amb un recorregut per la mostra.

“L’exposició realitza una nova lectura de la col·lecció de Julio González. L’IVAM és un museu que intenta canviar constantment, que intenta plantejar noves relacionsque enriquisquen la visita. L’obra de Julio González necessitava aquesta nova visió més contemporània”, ha explicat el director de l’IVAM.

La col·lecció de Julio González és la més important i de referència de l’IVAM amb més de quatre-centes obres en els seus fons, entre escultures, pintures, dibuixos i peces d’orfebreria. Per a aquesta exposició s’han seleccionat 42 obres d’un dels escultors més importants del seglo XX, totes procedents dels fons de l’IVAM, en diàleg amb 11 escultures d’artistes com Andreu Alfaro, Martin Chirino, Georg Herold, Jacques Lipchitz, Miquel Navarro, Jaume Plensa, Reiner Ruthenbeck, Joel Shapiro, David Smith i Tony Smith que demostren la vigència de les seues aportacions artístiques.

L’exposició mostra el gran llegat de Julio González (1876-1942), un artista ancorat amb força en la modernitat barcelonina que va calibrar prompte la vessant subversiva aventurada per l’art nou del període d’entreguerres. “Les constel·lacions de Julio González: entre la representació i l’abstracció és una mostra que vincula les creacions de Julio González amb el passat, el present i el futur de la història de l’art. En el passat, l’escultor va ser capaç d’incorporar una nova lectura de l’escultura. En el present, es planteja la relació amb altres artistes de l’últim segle. I a través de la seua obra podem albirar per on anirà el futur artístic”, ha resumit José Miguel Cortés.

La mostra està formada per cinc sales

El comissari de l’exposició, Josep Salvador, ha dividit la mostra en cinc àrees temàtiques oferint “una visió més calmada i tranquil·la”. Les sales mostren ‘la transformació de la mirada i la percepció’, ‘els valors racionals i intuïtius’, ‘les formulacions arquitectòniques i espacials’, ‘els processos i consciència de la forma’ i ‘l’estructura de l’objecte i la seua defensa de la ficció’. “El treball de Julio González té molt a veure amb un diàleg amb l’espai, per la qual cosa hem intentat alleugerir la mostra perquè la galeria quedara més diàfana i així mostrar la destresa tècnica i la sensibilitat de les escultures de Julio González”, ha argumentat.

L’exposició no inclou cap dels dibuixos de Julio González que han tornat al dipòsit de l’IVAM “per criteris de conservació i, també, per a destacar la gran aportació de Julio González a l’escultura”, ha concretat Josep Salvador. Entre les peces que no falten en la mostra són les més representatives del denominat “mestre del ferro”, com Dona davant l’espill (ca. 1936-1937), Els enamorats II (ca. 1932-1933), Daphné (1937), El somni/la besada (ca. 1934) o Màscara d’adolescent (ca. 1929-1930).

En la primera sala les peces de Jacques Lipchitz i Andreu Alfaro acompanyen a les escultures de Julio González que es caracteritzen per una anàlisi formal a través de plànols, amb planxes retallades i soldades. La segona sala mostra la dualitat entre les manifestacions de l’ordre i la naturalesa, dos forts components també presents en les obres de Tony Smith i Martín Chirino que segueixen el rumb anunciat per Julio González.

Conforme avança l’exposició anem descobrint la importància de la creació de l’espai en Julio González i la utilització del buit”, ha explicat el comissari, mentre que “en la penúltima sala de la mostra les peces de Julio González es van depurant i s’incorpora la tècnica de l’ensamblatge”. En aquesta mateixa sala les escultures de Reiner Ruthenbeck, Miquel Navarro i Georg Herold apel·len a formes misterioses.

Les protagonistes de l’última galeria són l’escultura Dona davant l’espill de Julio González, situada en el centre, de la qual enguany es compleix el 80º aniversari des de la seua creació en 1937, a més d’algunes de les seues últimes obres, com la Monserrat. Aquestes peces de l’escultor català conviuen amb les de Joel Shapiro i David Smith, “qui va exercir un paper molt important posant en valor l’aportació de González a l’escultura contemporània amb el ja cèlebre artícle ‘González, el primer mestre de la soldadura’ publicat en Art News en 1956”, ha conclòs el comissari de la mostra.

Imágenes

EmailFacebookTwitterInstagram