L’IVAM EXPOSA UN CAS D’ESTUDI SOBRE TRISHA BROWN I ROBERT RAUSCHENBERG

Nota de premsa

NP TRISHA RAUSCH

La Galeria 3 de l’IVAM acull des del 19 de novembre fins el 18 d’abril de 2021 l’exposició Cas d’Estudi, Glacial Decoy, Robert Rauschenberg-Trisha Brown, en la qual es posa de manifest l’estreta i fèrtil col·laboració entre la coreògrafa i el artista visual i com el seu treball conjunt va ser fonamental en el desenvolupament de la dansa postmoderna.

Glacial Decoy és el títol de la coreografia que la ballarina Trisha Brown va estrenar el 7 de maig de 1979 al Children’s Theatre de Minneapolis. Per a la coreògrafa aquesta peça va suposar un punt d’inflexió en la seua carrera perquè per primera vegada el seu treball es presentava en un escenari teatral.

Brown va sol·licitar ajuda a l’artista Robert Rauschenberg per al disseny de l’escenografia, la il·luminació i el vestuari, ja que segons Trisha Brown, “Bob no operava en el buit, sinó que afectava el procés de desenvolupament, amb mi”. La parella artística es va conèixer en l’estudi de Merce Cunningham, amb qui Rauschenberg col·laborava des de la dècada de 1950 a Nova York.

L’aliança creativa de Rauschenberg i Brown va donar com a fruit un concepte de la dansa més lliure, observant en la seua forma més pura i desafiant la comprensió tradicional de la coreografia, eliminant molts elements teatrals com narracions, vestits elaborats, escenografies o tècniques de dansa formals.

La directora de l’IVAM, Núria Enguita, ha explicat que els encreuaments entre la dansa, la coreografia i l’art van ser molt importants en els anys 50, 60 i 70 a Nova York. “Va suposar un moment seminal en el desenvolupament de les arts escèniques i performatives en relació amb les arts plàstiques. El seu llegat encara és font d’inspiració en l’actualitat “.

L’exposició presenta cinc obres de la sèrie Glacial Decoy de 1979 de Robert Rauschenberg que formen part de la col·lecció de l’IVAM des de 1993 i són l’origen el projecte. Així mateix, s’inclouen enregistraments de la coreografia interpretada per la Trisha Brown Dance Company, en què es pot veure l’escenografia ideada per Rauschenberg.

La projecció està formada per 620 diapositives que es poden veure en quatre pantalles. La mostra es completa amb fotografies, revistes i documentació sobre Glacial Decoy i la carpeta col·lectiva dedicada a Merce Cunningham en 1974.

La comissària de l’exposició, Teresa Millet, ha indicat que de les 620 fotos de Robert Rauschenberg que apareixen a la projecció de l’exposició, nou es troben en les cinc obres de la col·lecció del museu que es poden veure a la mostra.

La comissària ha relatat com per a la presentació d’aquesta coreografia a Nova York, Robert Rauschenberg va decidir adaptar el vestuari que s’havia fet servir en la representació a Minneapolis, ja que va considerar que s’apoderava massa de el cos dels ballarins.

Teresa Millet ha assenyalat que a aquesta coreografia li deien “concert de dansa”, però aquest concert era sense música, ja que Trisha Brown volia concentració absoluta en la dansa. “Trisha anava dirigida cap a l’abstracció de la dansa i va eliminar els discursos narratius”, ha postil·lat la comissària.