L’IVAM analitza en dues mostres les aportacions de Ródtxenko a la fotografia i el disseny gràfic

IVAM 13 Març 2018

Nota post Ródtxenko

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, i els comissaris J. Ramon Escrivà i Irene Bonilla, han presentat l’exposició Cas d’estudi. Ródtxenko i la mostra documental Un futur en construcció, El llibre soviètic a l’IVAM, amb un recorregut per les mostres en el museu.

“Alexandr Ródtxenko és un artista transcendental per entendre la nova cultura artística que va sorgir a principis del segle XX per les seues radicals aportacions a la fotografia, el disseny gràfic, l’escenografia i la pintura”, ha destacat el director de l’IVAM sobre aquesta exposició dedicada al artista rus, situada a partir de 1921, quan abraça la causa del constructivisme.

La mostra, que s’exhibeix a la galeria 3 de l’IVAM, reuneix una selecció de més de 100 obres, entre les quals s’inclouen llibres, fotos i revistes de l’època, procedents de la Col·lecció de l’IVAM, de la Biblioteca del Museu Reina Sofia de Madrid i un important préstec de l’Arxiu Lafuente de Santander.

“Ródtxenko (Sant Petersburg, 1881 – Moscou, 1956) és un dels creadors del constructivisme, un moviment que es va constituir el 18 de març de 1921 amb la participació d’un col·lectiu d’artistes que van decidir abandonar la pintura de cavallet per iniciar-se en la creació d’un nou tipus d’art “, ha explicat el comissari Joan Ramon Escrivà.

L’exposició inclou algunes fites del disseny del llibre d’avantguarda com Pro eto (Sobre això), un poemari de Vladímir Maiakovski per al qual Ródtxenko va dissenyar la seva portada, així com un conjunt de fotomuntatges per a l’interior.

També s’inclou un apartat rellevant dedicat a la revista propagandística URSS en construcció impulsada per Stalin i en què va participar Ródtxenko dissenyant diversos exemplars. “Stalin va iniciar una purga dels representants dels corrents avantguardistes, el que va obligar a Ródckenko i altres artistes a adaptar-se, evolucionant des una fotografia experimental cap a una pràctica de fotografia documental o foto reportatge”, ha explicat el comissari.

L’exposició també inclou la col·lecció de la revista LEF les portades de la qual van ser dissenyades per Ródtxenko i en les quals va publicar els seus assajos sobre la fotografia d’avantguarda, així com els cartells de la Història del Partit Comunista “que va realitzar utilitzant la tècnica del fotomuntatge, una innovació fonamental en la cartelleria de l’època “, ha subratllat el comissari.

La mostra documental Un futur en construcció. El llibre soviètic a l’IVAM complementa l’exposició a la Sala de la Biblioteca amb una selecció de cinquanta joies del disseny soviètic de la Col·lecció de l’IVAM realitzades per artistes com El Lisitski, Gustav Klucis, els germans Vladímir i Georgui Stenberg, Kasimir Malevich, Solomon Telingater, o per dones clau en el desenvolupament de l’avantguarda russa com Natalia Goncharova, Varvara Stepànova, Natalia Pinus, Valentina Kulagina o Liubov Popova.

“La mostra se centra en les publicacions dels anys vint i principis dels trenta, època d’esplendor de l’avantguarda constructivista”, ha comentat la comissària Irene Bonilla, amb unes publicacions que “van propiciar una autèntica revolució en la manera d’entendre el llibre “.

Imágenes

EmailFacebookTwitterInstagram