José Miguel G.Cortés: “Richard Hamilton qüestiona la cultura popular amb intel·ligència i ironia”

L’IVAM presenta l’exposició Caso de estudio. Richard Hamilton. Objectes, Interiors, Autoretrats i Gent

IVAM 09 Novembre 2016

Nota-post Richard Hamilton

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, i la comissària, Teresa Millet, han presentat hui als mitjans de comunicació l’exposició Caso de estudio. Richard Hamilton. Objectes, Interiors, Autoretrats i Gent amb un recorregut per la mostra.

“En aquests moments convulsos a nivell internacional és reconfortant presentar l’obra d’un artista com Richard Hamilton que qüestiona la cultura popular amb tanta intel·ligència i ironia”, ha comentat el director de l’IVAM en referència a la recent elecció del nou president dels EUA.

L’exposició que presenta l’IVAM dins de la línia ‘Casos de estudio’ mostra una trentena d’obres de l’artista, de les quals 25 pertanyen a la Col·lecció de l’ IVAM, cosa que converteix al museu en el centre internacional que més obra posseeix de Hamilton. Tal com ha destacat José Miguel G. Cortés, “la relació de l’IVAM amb Richard Hamilton sempre ha sigut excel·lent, des que l’any 1991 el museu valencià organitzara una gran exposició sobre l’artista, una relació que ha continuat, després de la mort de Hamilton en 2011, amb la seua vídua i els seus hereus”.

L’exposició s’articula a partir dels gèneres que l’artista britànic Richard Hamilton va fer servir durant sis dècades de carrera dels quals es presenten Objectes, Gent, Interiors i Autoretrats, “treballs que confirmen la influència de l’artista en l’art pop internacional i la seua visió crítica de la societat”, com ha assenyalat el director del museu.

La comissària Teresa Millet ha explicat que l’exposició comença amb una pel·lícula projectada fora de la galeria 3: “Es tracta de Richard Hamilton dans le reflet de Marchel Duchamp (2014) de Pascal Goblot, que connecta la figura de l’artista britànic amb Marcel Duchamp en un film de 53 minuts de gran interès”. El film confirma que l’obra de Hamilton va estar sempre molt influenciada pel surrealisme i el dadaisme.

La secció de la mostra dedicada a Interiors i Autoretrats presenta obres de la col·lecció permanent de l’IVAM, datades entre 1964 i 1990, en les quals Richard Hamilton “incorpora imatges dels mitjans de comunicació”, com ha explicat la comissària.

A continuació, “l’aparat dedicat a Gent mostra com Richard Hamilton va interpretar el món en el qual li va tocar viure amb personatges del cine, la política, la música o l’art com Marilyn Monroe, Mick Jagger, Bing Crosby o el galerista Robert Fraser”, ha comentat Teresa Millet.

L’última secció “mostra objectes icònics de la vida quotidiana que Hamilton desconstrueix i manipula introduint algun petit element per a transformar-lo”, ha assenyalat la comissària. Aquest apartat inclou obres com ara Toaster (Torradora), The Critic Laughs (El somriure del crític), exemples de la càrrega conceptual crítica i humorística de l’artista, i Adverstisement, Carafe, Ashtray and Sign, obres en las quals Hamilton juga amb l’apropiació conceptual d’imatges populars.

L’exposició també inclou el documental Richard Hamilton (1969), una petició de l’Arts Council of Great Britain al director James Scott, i que es va estrenar aquell mateix any a l’ICA (Institute Contemporany of Art). Per últim, The Critic Laughs (1980), és un anunci de dos minuts per a televisió creat a partir de la petició de la BBC a Richard Hamilton per a promocionar el seu producte en el programa The Shock of The New, escrit i presentat per Robert Hughes.

Imágenes

EmailFacebookTwitterInstagram