José Miguel G. Cortés: “L’IVAM obri les portes al còmic que ha arribar per a quedar-se”

L’exposició VLC. València Línia Clara reuneix 200 originals de còmics dels anys 80

Nota de premsa

PDF Nota Post VLC Valencia Línea Clara_VAL

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, ha presentat als mitjans de comunicació l’exposició VLC. València Línia Clara en una visita guiada juntament amb el comissari, Álvaro Pons i els artistes Sento, Mique Beltrán, Manel Gimeno i Miguel Calatayud, l’obra dels quals s’exhibeix a la mostra.

“Estem molt orgullosos de trencar un silenci històric sobre el còmic i situar-nos com un museu innovador que obri les portes als tebeos”, ha destacat José Miguel G. Cortés. “El còmic ha arribat a l’IVAM per a quedar-se: en les sales d’exposicions, en la biblioteca, en les activitats didàctiques i pedagògiques i, per descomptat, en la Col·lecció”, ha assenyalat el director del museu que ha volgut expressar així el compromís de l’IVAM amb aquesta disciplina artística.

L’exposició VLC. Valencia Línia Clara, que inaugura l’IVAM demà dijous 9 de juny, reuneix 200 còmics originals, obra gràfica i fotogràfica, així com objectes i altres referències sobre la generació d’autors valencians que en als anys 80 va renovar l’estètica del còmic espanyol i europeu. Sento Llobell, Mariscal, Micharmut, Daniel Torres, Manel Gimeno i Mique Beltrán són els principals noms d’aquesta generació, un grup d’autors als quals els uneix la influència de Miguel Calatayud.

“L’objectiu era dur el còmic a l’IVAM i ho hem fet amb una exposició que mostra la diversitat estètica i temàtica que abastaren aquestos autors, una generació d’artistes que va revolucionar el còmic i va canviar les regles”, ha assenyalat el comissari de la mostra, Álvaro Pons. L’exposició mostra el treball d’aquesta generació i la profunda relació que van entaular amb la ciutat de València, font d’inspiració per a ells, però també immens llenç sobre el qual el seu estil es va projectar en el disseny, des de cartells fins a locals.

La primera sala de la exposició està dedicada a les influències que van rebre questos autors en els anys 40 i 50 en Valencia i que van conformar un caldo de cultiu únic per al desenvolupament d’aquesta generació. “Van créixer amb els tebeos que arribaven des de l’Editorial Valenciana Bruguera o el mateix TBO, amb el còmic underground americà i les influències del pop art”, ha resumit Álvaro Pons.

La figura de Miguel Calatayud ocupa un lloc destacat en l’exposició, ja que va actuar com a catalitzador per a tota aquesta generació dedibuixants. “Va aportar una modernitat necessària al còmic que fins aleshores era molt academicista”, ha destacat el comissari.

L’exposició mostra el desenvolupament d’aquesta generació -coneguda amb l’etiqueta comercial “Nova Escola Valenciana”- des dels seus inicis en fanzines com El Gat Pelat o El Polvorón Polvoriento, després en revistes com Bésame Mucho, Star, Cairo, Complot o El Víbora, conformant un bloc d’estètica variada, però coincident en el seu avantguardisme i reivindicació de la relectura dels gèneres clàssics.

La mostra continua amb un recorregut detingut per les obres fonamentals de cadascun d’aquests dibuixants en els anys 80 i la profunda relació que van establir amb la ciutat de València i la ciutat de València amb aquests autors, de forma que les seues obres van depassar l’espai de les vinyetes per a immiscuir-se en la imatge mateixa de València, creant una vinculació de reciprocitat que encara hui perviu com a marca.