José Miguel G. Cortés: “Les obres de Harun Farocki han marcat el camí del cinema i l’art contemporani”

La retrospectiva mostra per primera vegada a Espanya algunes de les videoinstal·lacions més destacades del cineasta alemany

IVAM 19 Gener 2016

Nota Post Harun Farocki_VAL

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern (IVAM), José Miguel G. Cortés, ha presentat hui als mitjans de comunicació l’exposició Harun Farocki. El que està en joc en una visita guiada juntament amb els comissaris de la mostra Carles Guerra i Antje Ehmann, vídua de l’artista.

El director de l’IVAM ha destacat que per al museu és una exposició fonamental perquè “Farocki és un crític, un artista, un cineasta alemany molt important. Les seues obres i els seus escrits han marcat el camí del cinema i de l’art contemporani”. José Miguel G Cortés ha subratllat que “Farocki intenta aclarir el sentit de les imatges. Vivim envoltats de pantalles, però cal aprendre a mirar-les, necessitem construir les imatges”. El director de l’IVAM també ha recalcat els temes populars que aborda aquest cineasta, com els videojocs o les imatges de les càmeres de seguretat. “Mostrar per primera vegada a Espanya una exposició de Farocki és un fet cultural de primer ordre, com confirma la presència de l’ambaixador alemany a Espanya demà per a la inauguració”, ha conclòs.

En el procés de treball de l’exposició, que va començar fa més d’un any, el comissari Carles Guerra va ser triat director de la Fundació Tàpies. “El nomenament ens va donar feta la possibilitat d’establir una col·laboració entre l’IVAM i la Fundació Tàpies, per la qual cosa al juny l’exposició es mostrarà en la Tàpies”, ha explicat José Miguel G. Cortés.

“El títol de l’exposició, El que està en joc, al·ludeix a la urgència de realitzar un treball amb finalitats polítiques però que analitza la qualitat de la imatge”, ha declarat el comissari Carles Guerra. L’exposició en l’IVAM presenta els treballs que Farocki denominava imatge operativa que són “imatges produïdes sense operadors utilitzades per a controlar espais”, ha explicat Carles Guerra.

La també comissària i vídua de l’artista, Antje Ehmann, ha destacat que es tracta de la “primera gran mostra individual de Farocki a Espanya”. Així, l’exposició retrospectiva mostra per primera vegada en el nostre país algunes de les videoinstal·lacions més destacades del cineasta alemany, com Eye / Machine I (2000) y Eye / Machine II (2001), Serious Games I-IV (2010), Parallel I-IV (2012-2014), The Creators of Shopping Worlds (2001), I thought I was Seeing Convicts (2000) e Interface (1995).

És també la primera vegada que es mostren les pel·lícules militants de Farocki de principis dels seixanta en les quals treballa sobre les possibilitats d’acció enfront de la guerra de Vietnam des del Berlín on residia. Són sis curtmetratges dels inicis de la producció del cineasta amb els quals s’inicia l’exposició en l’IVAM: Everybody a Berliner Kindl (1966), The Campaign Volunteer (1967), The Words of the Chairman (1967), Their Newspapers (1968), White Christmas (1968) y Inextingusihable Fire (1969).

A continuació, s’exhibeixen Eye / Machine I y II (2000-2001), les dos primeres peces d’una trilogia de videoinstal·lacions en les quals el cineasta empra tècniques com ara la videovigilància o el reconeixement cartogràfic i d’objectes per a analitzar la relació entre l’home, les màquines i les guerres modernes. En I thought I was seeing Convicts (2000) es mostren imatges d’una presó nord-americana de màxima seguretat a Corcoran (Califòrnia).

El comissari Carles Guerra ha destacat les dues videoinstal·lacions pertanyents a l’última etapa de producció de Farocki. Una d’elles és Serious Games I-IV (2010) en la qual l’artista explora la connexió entre realitat virtual i com els escenaris de ficció dels jocs d’ordinador s’utilitzen en el tractament psicològic dels soldats que pateixen estrès posttraumàtic en tornar de les missions de combat. “Farocki estava obsessionat amb la capacitat educativa de la imatge, amb la seua capacitat d’instruir i la seua capacitat d’ensinistrament”, ha subratllat Carles Guerra.

La videoinstal·lació més recent és Parallel I-IV (2012-2014), que es compon de quatre parts, en la qual mostra l’evolució de les tècniques de representació del videojoc.

L’exposició culmina amb la instal·lació al fons de la galeria d’Interface, “la primera videoinstal·lació que va fer Farocki”, com ha destacat Carles Guerra. El cineasta analitza la qüestió de què implica treballar amb imatges ja existents en lloc de produir imatges pròpies. El comissari ha finalitzat la presentació comparant a Farocki amb autors que acaben d’exposar a l’IVAM, com la nord-americana Martha Rosler, “artistes que utilitzen les imatges per a acostar-se al ciutadà”.

L’exposició es completa amb un doble programa de pel·lícules: un dedicat a recuperar els programes de televisió en els quals l’artista retrata a altres artistes i intel·lectuals, i un altre a través del com es pot traçar l’evolució d’un gènere molt específic l’objecte del qual seria la crítica de la imatge.

Imágenes

EmailFacebookTwitterInstagram