Suscríbete a nuestros boletines para informarte de la programación del IVAM

Ignasi Aballí: “L’absència, l’emprempta o el buit són els temes que m’interessen”

L'exposició dedicada a l'artista que ha presentat hui l'IVAM reflexiona sobre la producció de la imatge en la nostra societat

IVAM 09 November 2017

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, el comissari de la mostra, Sergio Rubira, i l’artista Ignasi Aballí (Barcelona, 1958) han presentat l’exposició ‘Caso de estudio. Ignasi Aballí’ amb un recorregut per la mostra a la galeria 3 de l’IVAM.

José Miguel G. Cortés ha destacat que “en l’obra d’Ignasi Aballí sempre hi ha molt més del que veiem a primera vista, la seua obra està plena de xicotets gestos amb gran significat i grans reflexions”.

L’exposició reuneix tres projectes dedicats al cinema d’Ignasi Aballí en què queda patent que en el seu treball, més enllà de ser aquesta eterna ordenació dels objectes i materials quotidians, el fonamental és la necessitat per trobar la imatge de l’invisible.

Segons ha explicat Segio Rubira, comissari de la mostra i subdirector artístic de l’IVAM, “l’exposició se centra en el cinema al mateix temps que subratlla el contingut literari de l’obra d’Aballí”.

El primer projecte que forma part de la mostra és la sèrie de cartells ‘Desaparicions’ i la pel·lícula ‘Desaparició’ (2002), que pren com a punt de partida l’obra del novel·lista i cineasta francès Georges Perec ‘La Disparitio’n (1969) en la qual l’autor, com exercici de subversió de les convencions literàries, omet en tot el text la lletra ‘e’. “Els cartells són com una retrospectiva de la meua obra perquè recullen els meus interessos per temes com l’absència, l’empremta, el buit, el que ja no hi és”, ha explicat l’artista Ignasi Aballí.

El segon projecte que inclou la mostra és ‘Sinopsi II’ (2009), huit fotografies amb textos en què es descriuen situacions violentes que han estat gravades per càmeres de seguretat, com un atracament o uns joves que calen foc a un indigent en un caixer automàtic . “M’interessa la idea de gravació sense fi, de la càmera com a testimoni mut les gravacions dels qual es poden utilitzar per veure què ha passat, portar a algú a judici o a la presó els culpables”, assenyala Aballí. “Ignasi Aballí juga en aquesta peça amb el límit entre realitat i ficció”, ha matisat el comissari de la mostra.

L’exposició es completa amb ‘Llistat (cinema)’ (2005) que subratlla l’obsessió d’Aballí per ordenar i classificar en un intent de comprendre la complexitat de la quotidianitat. “Aballí actua com una mena de meticulós arxiver catalogant documents per crear aquestes obres en què es barregen realitat i ficció, absència i presència, el que es mostra i el que s’amaga”, ha resumit Segio Rubira.

A l’entrada de la sala, s’ha inclòs la projecció d’una entrevista a l’artista gravada fa pocs dies al seu estudi i realitzada per Mercedes Cebrián, traductora de l’obra del cineasta Georges Perec. Un document que serveix d’introducció a l’exposició.

La mostra s’emmarca dins de la línia de Casos de estudio, que són projectes que primen la investigació, la documentació i l’anàlisi d’aspectes fonamentals d’autors i obres de la Col·lecció de l’IVAM.

Caso de estudio: Ignasi Aballí’ s’inaugura el dijous 09 de novembre a les 20:00 hores, amb una conversa prèvia, a les 19:00 hores al saló d’actes, en què l’artista conversarà amb el comissari Sergio Rubira.

Imágenes

EmailFacebookTwitterGoogle+