Suscríbete a nuestros boletines para informarte de la programación del IVAM

Hou Hanru: “Com més tecnologia tenim, hi ha menys llibertat”

El museu MAXXI de Roma i l'IVAM presenten la coproducció internacional Please come back, el món com a presó?

IVAM 27 November 2017

Nota post Please come back

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, i el director artístic del MAXXI-Museu nazionale delle arti del XXI secolo de Roma, Hou Hanru, han presentat l’exposició Please come back. El món com a presó? amb un recorregut per la mostra en la galeria 7 de l’IVAM.

“En aquesta exposició, l’IVAM se situa com a espai de debat de problemàtiques actuals com són el major control social i l’augment de la vigilància”, ha explicat el director de l’IVAM sobre aquesta mostra que reuneix 53 obres de 26 artistes que reflexionen sobre la presó com una metàfora del món contemporani i el món contemporani com una metàfora de la presó.

“The more technology we have, the less freedom we have” (Com més tecnologia tenim, hi ha menys llibertat). Així ha resumit Hou Hanru, comissari juntament amb Luigia Lonardelli, la filosofia de la mostra per a la qual han dut a terme un treball de dos anys. “Un treball que encara continua”, ha postil·lat el comissari.

Sobre el títol de l’exposició, Hou Hanru ha explicat que procedeix de l’obra PLEASE COME BACK, del col·lectiu d’artistes Claire Fontaine, un treball “que mostra amb llums de neó les paraules please come back sobre el concepte de presó més enllà de les fronteres físiques.

La mostra està estructurada entorn de tres seccions. La primera part, ‘Darrere dels murs’ representa la presó com a lloc de resistència, “des d’una dimensió física”, ha matitzat el comissari. Las segona part, ‘Fora dels murs’ al·ludeix a La mostra està estructurada entorn de tres seccions. La primera part, ‘Darrere dels murs’ representa la presó com a lloc de resistència, “des d’una dimensió física”, ha matitzat el comissari. Las segona part, ‘Fora dels murs’ al·ludeix a l’omnipresència dels sistemes de control i vigilància que converteixen la ciutat actual en una presó gigantesca. La tercera part, ‘Més enllà dels murs’, es refereix “als murs que veiem i els que no veiem”, segons Hanru Hou en al·lusió al control i les restriccions de llibertat que es presenten com a necessaris en la nostra societat, espeicalment després de l’11 de setembre de 2011.

L’exposició, realitzada en col·laboraicó amb el MAXXI per a la seua exhibició a València, incorpora en l’IVAM l’obra Projecte per a presó abandonada. Galeria IV.I (2008) de les artistes valencianes Patricia Gómez y Mª Jesús González i Les joies de la corona del hispano-cubà Carlos Garaicoa, “delicades joies en plata que reprodueixen centres privatius de llibertat molt coneguts com la base naval de Guantánamo, el KGB o la Stasi”, ha comentat el director de l’IVAM.

L’exposició inclou vídeos, escultures, instal·lacions, fotografies i pintures d’artistes com Zang Yue, detingut a Xina en els anys 2000, i que mostra la vida diària en la presó; Rem Koolhaas, que va imaginar un àrea de murs tancats en la qual els ciutadans es converteixen en presoners de l’arquitectura; Jananna Al-Ani, que se centra en la relació entre la fotografia i el vol en la història dels conflictes moderns; o Omer Fast, la pel·lícula del qual mostra una conversa amb un operador de drons nord-americà en la qual descriu incidents en els quals l’avió no tripulat havia disparat contra civils.

“Els artistes han de treballar junts com a resistència al que està ocorrent. Açò també és un desafiament per a les institucions actuals”, ha conclòs el comissari Hou Hanru.

Imágenes

EmailFacebookTwitterGoogle+