Fernando S. Castillo proposa a l’IVAM la construcció d’una memòria col·lectiva a través d’històries oblidades

4.000 soldats de joguet componen l’exposició ‘Fake Games. El monument col·lectivitzat’

IVAM 20 Novembre 2019

Nota post Fake Games. El monumento colectivizado

Cal llevar el memorial del pedestal i retornar el poder i la capacitat d’expressió als ciutadans”. Així ha presentat Fernando Sánchez Castillo (Madrid, 1970) l’exposició ‘Fake Games. El monument col·lectivitzat’ que es mostra des del 14 de novembre a l’IVAM. Enfront del monument com l’obra d’art per excel·lència associada al poder, l’artista proposa a la galeria 6 que els visitants del museu creen un memorial col·lectiu a partir d’uns soldadets de joguet, inspirats en una de les fotografies més icòniques de la Guerra Civil: ‘Mort d’un milicià’ atribuïda a Robert Capa i Gerda Taro.

Els majors de quinze anys —edat mínima per a allistar-se en les milícies— poden emportar-se a casa un soldadet de la instal·lació a canvi d’una reflexió sobre la Guerra Civil que deixaran per escrit sobre les parets de la galeria” ha explicat l’artista sobre la seua proposta. D’aquesta manera, com ha comentat el director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés, “els visitants es converteixen en subjectes actius de l’exposició, de la mateixa manera que no s’entén la memòria d’un país sense la participació de tots els homes i dones que n’han format part”.

L’exposició esmicola les relacions entre art i poder, entre espais públics i memòria col·lectiva que caracteritzen el treball de Fernando S. Castillo. “En aquest cas, l’artista s’ha inspirat en la tradició joguetera valenciana”, ha destacat el comissari Miguel Caballero. Partint d’un joguet fabricat a la localitat alacantina d’Ibi que representa un milicià, l’exposició renova el concepte de monumentalitat i crea un memorial en el qual s’eliminen els pedestals, es redueix l’escala, es col·lectivitza i es busca l’intercanvi amb els espectadors. “Segons vaja avançant l’exposició, aquesta brigada de 4.000 soldats anirà disminuint mentre la història oral de la Guerra Civil a València augmenta a través dels ‘post-it’ en les parets”, ha assenyalat el comissari.

Fake Games. El monument col·lectivitzat’ es completa amb un ‘memorial map’ amb peces que col·laboren en la construcció de la iconografia del milicià. En la segona planta s’exposa una col·lecció de fotografies de soldats que s’autoretraten jugant a morir i a matar, i recorden així la polèmica sobre la cèlebre fotografia de Capa/Taro en la qual potser el milicià estava escenificant la seua mort i no queia mort de veres.

“‘Fake Games’ és un doble negatiu: si el joc és fals, aleshores es converteix en real”, ha conclòs l’artista sobre el títol d’una exposició que ens convida a reflexionar sobre la dualitat entre ficció i realitat i a aprofundir en les intrahistòries de la història.

EmailFacebookTwitterInstagram