Federico Guzmán: “Hem de recuperar les savieses ancestrals per fer front al col·lapse”

L'IVAM presenta l'exposició A la vora del món, que s'inaugura demà dijous

IVAM 31 Gener 2018

València. El director de l’Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, i l’artista i comissari, Federico Guzmán (Sevilla, 1964), han presentat l’exposició A la vora del món, un projecte col·laboratiu i específic per a la galeria 6 de l’IVAM, inspirat en el poema filosòfic del s.V a.C. Sobre la naturalesa de Parmènides d’Elea.

El director de l’IVAM ha assenyalat que el treball de Federico Guzmán “no transita per llocs comuns: intenta plantejar un treball col·lectiu amb sentit crític i sense oblidar un contingut poètic. Davant d’aquesta societat de la postveritat i el simulacre, el seu treball destaca pel seu profund entusiasme i sinceritat”.

Per realitzar aquest encàrrec sobre el Mediterrani, una de les línies estratègiques de la programació de l’IVAM, Federico Guzmán va dur a terme un treball de camp a la Comunitat Valenciana durant la primavera de 2017 en biblioteques i museus. “Fruit d’aquest treball em vaig trobar amb la investigació del filòsof Peter Kingsley del poema Sobre la naturalesa de Parmènides d’Elea, considerat el primer text de la filosofia occidental”, ha explicat Federico Guzmán.

L’artista utilitza l’estructura de dues plantes de la galeria 6 de l’IVAM per articular el discurs o narració. La narrativa part, d’una banda, del poema de Parmènides i de les reflexions filosòfiques de posada en valor de la ‘saviesa perenne’; i, d’altra banda, d’emocions derivades dels esdeveniments que se succeeixen al Mediterrani.

“Hem de recuperar les savieses ancestrals per fer front al col·lapse sistèmic del Mediterrani, una de les zones de conflicte geopolític més dura del planeta”, ha resumit Federico Guzmán.”La solució als conflictes no se supera des de la individualitat, sinó des d’experiències col·lectives”, ha comentat l’artista qui entén l’art com una eina per a visualitzar aquest canvi.

D’aquesta manera, la mostra condueix al visitant en un viatge iniciàtic que comença a la primera planta de la galeria 6, l’inframón on es desenvolupa la
narrativa del poema de Parmènides a través d’una seqüència d’imatges simbòliques. Aquesta primera part de l’exposició inclou huit obres de paper de gran format i una sèrie en la qual l’artista ha utilitzat la tècnica del linòleum “per emfatitzar el contrast entre la llum i l’ombra”, ha explicat.

La planta superior de la galeria 6 de l’IVAM acull el mural col·lectiu Posidònia Oceànica en el qual han participat més de 100 persones de diferents nacionalitats. El mural mostra imatges de Neptú i idíl·liques praderies submarines, alhora que inclou records dels migrants ofegats en naufragis. “Pensem que som l’ona, mentre som en realitat l’oceà”, sentència l’artista.

No obstant això, el missatge de Federico Guzmán conté esperança en el canvi. “Davant d’aquest panorama aterridor d’ensorrament de la lògica del capital i la fi dels recursos naturals, hem de reivindicar el vincle, la solidaritat, l’amor i la vida en comú”, ha conclòs l’artista.

A la vora del món s’inaugura demà dijous 01 de febrer a les 20:00 hores, amb una conversa prèvia, a les 19:00 hores al saló d’actes, en què l’artista conversarà amb José Luis Albelda, professor de la UPV.

EmailFacebookTwitterInstagram