ELS DRETS MINERS I L’EXPLORACIÓ DE JACIMENTS DAVALL LA LUPA DE LARA ALMARCEGUI EN L’IVAM

IVAM 17 Juliol 2019

DOSSIER LARA ALMARCEGUI

L’IVAM busseja en les entranyes de la terra per a mostrar en la Galeria 6 el projecte específic que el museu li ha encarregat a l’artista, Lara Almarcegui, (Saragossa 1972. Viu i treballa a Rotterdam), dins del programa “IVAM Podueix”. La fi del trevall no era extraure material volcànic, sinó aconseguir els drets miners d’exploració del depòsit natural i plantejar qüestions com: qui és el propietari de la superfície davall la terra? què hi ha davall i com s’intrumentaliza?, així com la relació de dependència de la naturalesa, la física, la política i l’arquitectura.

Entre l’11 de juliol i el 27 d’octubre podrà veure’s l’exposició, que, amb el títol Volcà d’Agras. Drets miners, apunta al que hi ha davall els peus i trau a la llum el debat de l’exploració mineral per a la producció de materials de construcció.

En este sentit, l’exhibició posa el focus sobre la propietat dels drets miners. El lloc triat per a la investigació d’este tema ha sigut el volcà d’Agras a Cofrentes, a València, Espanya, que va ser utilitzat com a pedrera per a la indústria del ciment, per part de l’empresa Aslanden els anys 70 i 80 del segle XX.

El projecte de Lara Almarcegui va començar en 2015 quan va iniciar en Noruega i Àustria la línia d’investigació sobre els drets miners, que pertanyien als respectius estats i que van ser cedits a empreses mineres per a la seua exploració o explotació.

Per a aquesta ocasió, Almarcegui ha adquirit els drets d’exploració de les cendres del depòsit mineral del volcà d’Agras, de qui és propietari Lafargue-Holcim, amb la intenció d’estudiar-ho. L’artista exposa que la propietat dels drets miners pertany als estats perquè els recursos i jaciments són béns de domini públic, però la seua exploració, investigació o explotació és cedida a empreses mineres.

Almarcegui fa evident que el territori es genera i es forma a nivell geológic i que és l’explotació minera el que ho fa trossos. Per a la creadora, “treballar amb el subterrani implica aprofundir més en la reflexió sobre el territori, el passat i l’origen d’allò construït.” L’encàrrec “Drets miners” s’interroga a prop de l’extracció de minerals i roques per a la producció de materials de construcció.

Per al desenvolupament dels seus projectes, vinculats amb espais abandonats, Lara Almarcegui necessitava tindre els drets miners d’alguns territoris. Segons compta la creadora, «no és fàcil per a un particular sense plans d’explotació obtindre eixos drets, però després de llargues negociacions que van acabar negant els drets a Alemanya, vaig aconseguir els d’un depòsit de ferro a Noruega i a Àustria».

Mogut pels estudis de llocs abandonats realitzats per Lara Almarcegui, l’IVAM va encarregar a l’artista esta investigació, concretament sobre un lloc ubicat en el context geogràfic del museu, motiu pel qual es va triar el volcà d’Agras. L’artista, amb l’ajuda de l’equip de l’Institut i un geòleg, va obtindre els drets sobre un nou espai a Espanya: un volcà.

El volcà d’Agras no ha tingut activitat des de fa dos milions d’anys, encara que sí que hi ha activitat magmàtica. L’obtenció dels drets va ser un punt molt rellevant, ja que amb açò Almarcegui va demostrar que ser el propietari del terreny no és el mateix que ser el propietari dels drets d’exploració. Este reconeixement va permetre a l’artista tindre l’exclusivitat i la prioritat sobre els recursos del terreny, tenint en compte que estos drets es donen amb l’obligació de fer investigació geològica.

L’EXPOSICIÓ

Condicionat a la Galeria 6, mostrarà en la planta d’accés una instal·lació de 31 metres cúbics de lava volcànica d’aproximadament 40 tones extreta i transportada per Lafargue-Holcim.

El visitant trobarà roca volcànica, que s’empra en el procés de producció de ciment. La muntanya de matèria primera depositdada en la sala convida a la contemplació d’un fragment de geologia extreta, la qual cosa mou a qui contempla a un joc de relacions entre l’espai expositiu, les tones de lava i el públic. Es tracta també de conduir a la reflexió sobre la relació i dependència entre física, política i arquitectura.

A la planta superior es mostraran els contractes que donen informació sobre el complex procés de peticions de drets i les obligacions d’investigació geològica que comporten. Es podran veure dibuixos dels depòsits de lava, així com resultats dels tests químics que es van fer sobre les cendres del volcà.

A esta mateixa planta es projectarà el vídeo que es va rodar en el volcà, compost per imatges i text a través del qual l’artista compta la història del volcà, la seua explotació o la petició de drets per a aquest projecte.

El text contindrà dades com: cóm el volcà genera explosions i corrents de lava, cóm la pedrera va ser oberta per a explotar-la i els tests geològics realitzats en ella, la composició de les roques, així com una presentació sobre el projecte dels drets d’exploració mineral i la regulació per llei de les mines.

ACTIVITATS PARAL·LELES

L’11 de juliol a les 19.00
hores a l’Auditori Carmen Alborch s’oferirà una conferència prèvia a la inauguració de l’exposició Volcà d’Agras. Drets miners, en la que participaran Lara Almarcegui i Mariana Cánepa, de l’oficina curatorial Latituds.

A les 20.00 hores tindrà lloc la inauguració de l’exposició.

El 12 de juliol a les 19.30 hores tindrà lloc un recorregut per l’exposició a càrrec de l’artista, Lara Almarcegui.

Ambdós activitats són gratuïtes, tan sols és necessari inscriure’s 15 minuts abans del començament de l’activitat.

SOBRE LARA ALMARCEGUI

Lara Almarcegui (Saragossa 1972) és Llicenciada en Belles Arts en Conca i postgrau en Atelier 63 en Amsterdam. Viu i treballa a Rotterdam, va ser alumna invitada de la Facultat de Belles Arts d’Hamburg i va passar per l’École des Beaux Arts de Nantes.

Almarcegui s’ha consolidat com l’artista que explora llocs abandonats catalogant-los minuciosament, la qual cosa li ha portat a fer guíes de descampats en ciutats, per als que inclús ha aconseguit la protecció legal. La seua participació en la Biennal de Venècia de 2013 en el pavelló espanyol no va deixar indiferent a ningú, ja que ho va omplir dels mateixos materials que s’havien utilitzat per a construir-ho, deixant-ho com en estat de ruïna.

L’obra d’Almarcegui ha tingut presència a la Biennal de Sant Pau (2006) , la Biennal de Sevilla (2006) , la Biennal de Liverpool (2004) , la Biennal d’Atenes (2009) , les biennals de Taipei i Gwangju en 2008 o la Biennal de Sharjah (2007) .

INFORMACIÓ

Per a més informació i horaris, compra d’entrades sobre esta i altres exposicions, consulta la pàgina web: www.ivam.es

EmailFacebookTwitterInstagram