Joana Hadjithomas & Khalil Joreige / Postcards from War, 1997-2006.

El IVAM coprodueix una exposició amb museus de França, Alemanya i Emirats Àrabs

La mostra dels artistes libanesos Joana Hadjithomas i Khalil Joreige s’exhibirà a València a l’abril de 2017

IVAM 30 Maig 2016

València. L’IVAM ha coproduït, juntament amb el museu Jeu de Paume de París, la Sharjah Art Foundation de Sharjah (Emirats Àrabs), I el Haus der Kunst de Munic, una exposició dels libanesos Joana Hadjithomas i Khalil Joreige (1969, Beirut). Es tracta d’una àmplia selecció de treballs d’aquests artistes des de finals dels 90 fins l’actualitat. Comissarien la mostra els directors dels quatre centres d’art, entre ells el de l’IVAM, José Miguel G. Cortés.

És el primer exemple de l’esforç que està realitzant l’IVAM per a vincular-se amb museus d’altres països i per a tornar a ocupar un lloc preferent en el panorama museístic internacional. Coproduir una exposició com aquesta al costat de professionals del món de l’art de centres de França, Alemanya i Emirats Àrabs, aporta una gran projecció exterior al museu valencià.

L’exposició, que ja s’ha exhibit a Sharjah (Emirats Àrabs), s’inaugura a París el pròxim 6 de juny, comissariada per la seua directora. Allí estarà fins a setembre, ja que a l’octubre viatjarà a Munic per finalment arribar a València a l’abril de l’any que ve. La mostra presenta obres en paper, fotografia, escultura, així com àudio i videoinstalacions, incloent la recent The Rumour of the world (2014), o projectes com ara Circle of Confusion (1997-2014) i Postcards from War (1997-2006).

Cineastes i artistes de formació autodidacta, els libanesos Joana Hadjithomas i Khalil Joreige estableixen llaços temàtics, conceptuals i formals entre fotografies, videoinstalacions, pel·lícules de ficció o documentals. Es van convertir en cineastes i artistes arran de les guerres civils del seu país. La seua cerca molt personal els porta a explorar l’esfera del visible i de l’absència, nodrint-la d’un fascinant anar i venir entre realitat i ficció. Des de fa 15 anys les seues pel·lícules, a més d’altres treballs produïts a partir de documents personals o polítics, construeixen discursos sobre històries ocultes que es contraposen al relat històric dominant. Estan interessats en la individualitat de les persones que viuen en societats comunitàries i en la dificultat de viure el present.

Joana Hadjithomas i Khalil Joreige construeixen les seues obres sobre la producció del coneixement, la reescriptura de la història, la construcció d’imaginaris, també al voltant de les maneres contemporànies de la narració recolzant-se en la seua pròpia experiència en el seu país, però traspassant les seues fronteres. El procés de recerca que duen a terme, el seu qüestionament del territori, tant geogràfic com a personal, confereix a la seua obra una estètica molt particular.

La relació entre la imatge i l’ús dels diversos recursos que els artistes empren planteja preguntes sobre la representació enfront de l’incessant flux d’imatges sovint espectaculars que ens envolta. Les seues obres tracten de mostrar el que existeix sense ser especialment visible. Moltes de les seues pel·lícules i instal·lacions requereixen de la implicació de l’espectador, creant una trobada que estimula el desig de pensar, de sentir, d’emocionar-se, de desenvolupar una relació crítica amb la imatge.

Els treballs de Hadjithomas i Joreige s’han exhibit en nombrosos museus, centres d’art i biennals internacionals, tant en exposicions monogràfiques, com col·lectives. Importants col·leccions públiques i privades, com el museu Guggenheim de Nova York, el Victoria & Albert Museum i el British Museum de Londres o el Centre Pompidou de París, entre altres, han adquirit obres seues.

D’altra banda, fruit d’aquesta aposta de l’IVAM per col·laborar amb altres museus nacionals i internacionals, la Fundació Tàpies inaugura el pròxim 2 de juny l’exposició Harun Farocki. Empatia. Es tracta de la segona part d’un projecte ideat per l’Institut Valencià d’Art Modern, i comissariat per l’actual director de la Tàpies, Carles Guerra, que revisa les primeres pel·lícules militants del cineasta alemany així com les videoinstalacions que va produir a partir de 1995. La mostra complementa la que s’ha pogut veure en l’IVAM des del passat 19 de gener fins al 22 de maig.

EmailFacebookTwitterInstagram