DOSSIER DE PREMSA DISSENY VALENCIÀ (2009-2019). PRODUCTES PER A UN MÓN GLOBAL

IVAM 23 Setembre 2020

dossier valenciano

Disseny valencià (2009-2019). Productes per a un món global

175 peces exposades

De 71 estudis/dissenyadors

Produïdes per 92 empreses/editores

Organitza IVAM

Dates Del 18 de setembre al 31 de gener del 2020

Lloc IVAM ALCOI

Comissariat Xavier Giner

Coordinador Josep Salvador

El disseny ocupa hui un lloc cultural que antany va estar reservat només per a l’art, el d’educar la sensibilitat del públic. En aquest sentit, la importància del disseny no radica només en el valor econòmic que promou, ni en el testimoniatge que ofereix de les seues condicions de producció i circulació, sinó que la seua importància radica, sobretot, en la funció d’encarnar valor, valor cultural, a l’ésser el territori en el qual la dinàmica plural i canviant de la sensibilitat de l’època es manifesta. En aquest sentit, el disseny és cultura al mateix temps que serveix a l’educació estètica del públic.

Pensar la societat contemporània és, també, pensar el lloc que l’objecte produït industrialment ocupa com a suport de significació individual i col·lectiva. Els objectes ens representen, són el portadors de les nostres significacions, dels nostres valors, ens fem representar per ells quasi fins al punt de poder arribar a confondre’ns amb ells, a amagar-nos després d’ells. És a dir, els objectes no sols compleixen funcions d’ús, sinó que al mateix temps compleixen funcions de signe, són el mitjà mitjançant el qual diem als altres els qui som al mateix temps que són el mitjà mitjançant el qual ens dotem d’una identitat pròpia. Aquesta transformació en els objectes d’ús ha fet del disseny un element fonamental de l’antropologia cultural de les societats contemporànies.

Però, a més, el disseny ocupa una posició molt particular en el món contemporani perquè se situa en la intersecció entre el gaudi, el consum, i la producció. Efectivament, dissenyar significa proposar solucions desitjables, factibles i rendibles Aquest lloc d’intersecció de l’afectiu, l’econòmic i el pràctic és la marca del disseny de producte especialment.

L’exposició proposa un recorregut pel disseny de producte valencià des de 2009 fins hui que mostre la seua complexitat i el seu gran valor creatiu en un món que s’ha tornat definitivament global tant per a les petites i mitjanes empreses com per als dissenyadors: et situes on et situes la teua acció es dirigeix a un món que és global.

En aquest sentit, l’exposició no vol ser només un mostrari del que s’ha fet, sinó que, més enllà de la seua sort comercial, la qual cosa ens interessa, a l’hora de seleccionar les peces, és el valor que aporten, el testimoniatge que donen d’aquesta complexitat d’un món global que ha situat als objectes en el centre de la seua dinàmica social i individual.

Finalment, el repte que ens hem proposat en definir el material exposat i la manera de presentar-lo era el de canviar la mirada amb la qual mirem els objectes quotidians per a captar la bellesa que atresoren. El valor d’un objecte no es pot confondre amb el seu preu, bé al contrari, apreciar un objecte és captar el que ens aporta i el lloc que ocupa per a cadascun. En cert sentit podem dir que tot objecte es presenta hui com una promesa de satisfacció al mateix temps que proposa un vincle, l’ús que fem d’aqueixa promesa i d’aqueix vincle determinarà la nostra estima més enllà del seu preu.

EmailFacebookTwitterInstagram