Le Reserve des Suisses Morts

Christian Boltanski guardonat amb el XIII Premi Julio González

L'IVAM concedeix el Premi Julio González a l'artista Christian Boltanski

IVAM 25 Març 2015

Pdf Convocatòria Premi Julio González

El Premi Internacional Julio González de la Generalitat Valenciana, en la seua edició 2014, ha recaigut en l’artista Christian Boltanski (París, 1944). Aquest guardó distingeix a les persones que per la seua trajectòria destaquen en la creació artística a nivell internacional. En edicions anteriors han rebut aquest premi Georg Baselitz, Cy Twombly, Eduardo Chillida, Anish Kapoor, Markus Lüpertz, Robert Rauschenberg, Anthony Car, Miquel Navarro, Pierre Soulages, Frank Stella, Robert Morris i Bernar Venet.

El lliurament del Premi Internacional Julio González tindrà lloc el dijous 26 de març de 2015 a les 12’00h. Posteriorment, a les 19h Christian Boltanski conversarà amb el director de l’IVAM, José Miguel G. Cortés, en una taula redona oberta al públic. En l’acte de lliurament l’artista rebrà una edició d’una figura de Julio González, ‘Dona amb Àmfora II’, fosa en bronze amb pàtina de plata a partir d’un model retallat i treballat a mà, propietat de l’IVAM.

L’obra de Boltanski, en les seues diferents facetes expressives, ha tingut una presència molt especial a València. Forma part de la Col·lecció de l’IVAM una de les seues obres més significatives, ‘La Réserve dónes Suisses Morts’ (1991), una gran instal·lació que ha estat present en nombroses ocasions en museus internacionals. L’any 1998 es va dur a terme ‘Compra-Venda’, un projecte específicament realitzat per a l’espai que ho albergava, el Almudín, en el qual es jugava amb la memòria del propi edifici i diferents objectes que els seus propietaris volien vendre i que, sens dubte, estaven inscrits en la seua memòria.

Memòria, Pèrdua, Mort, són temes principals en l’obra de Christian Boltanski, un dels artistes plàstics vius més importants de França, obsessionat per la mort, l’oblit, la memòria, l’atzar i l’escàs -o inexistent- rastre que deixa qualsevol vida després de desaparèixer. Una mort que en altres etapes evocava la desaparició de la infància, el decés dels seus pares, la fi dels seus propis dies o la mort col·lectiva.

“Quanta més edat tenim, major és la impressió de caminar sobre un camp de mines. Els amics salten per l’aire al nostre al voltant i demà, potser, siga el nostre torn”, explica Christian Boltanski. Aspectes tots ells que es reflectiran en l’exposició que amb motiu de la concessió del Premi Internacional Julio González 2014 tindrà lloc en la galeria 1 de l’IVAM l’últim trimestre del 2016.

I és que, quan veiem una obra de Christian Boltanski no podem evitar “reaccionar” ja que tod@s hem sentit la pèrdua d’un familiar, persona querid@ o hem sentit milers de sensacions i records quan ens trobem una vella foto, que estava totalment oblidada.

Raó per la qual l’obra de Boltanski va irremeiablement unida a la seua vida, clar exemple de com la pròpia vida pot ser convertida en art, atès que l’eix principal del seu treball és la transcendència, tocant identitat, memòria col·lectiva, arxiu i vinculació entre art i vida, doncs com el propi artista manifesta “m’interessen les petites històries dels individus que no són cèlebres”, respecte a la matèria comuna que nodreix els seus treballs, sempre vinculats a la memòria mitjançant la càrrega simbòlica dels objectes.

La mort, el record, la identitat, la memòria, però no tant una memòria històrica, sinó una memòria individual, són doncs rescatades de l’anonimat o de l’oblit com una forma de donar-los una segona oportunitat que ens fa reflexionar sobre la brevetat del record quan els sers estimats desapareixen.

Imágenes

EmailFacebookTwitterInstagram