Anna Malagrida: “La imatge del foc en les falles és una al·legoria de la societat”

El pes de les cendres és un projecte específic per a l'IVAM

IVAM 24 Octubre 2018

Nota post Anna Malagrida

València. El director del Institut Valencià d’Art Modern, José Miguel G. Cortés, i l’artista, Anna Malagrida (Barcelona, 1970), han presentat als mitjans l’exposició El pes de les cendres que gira entorn d’un aspecte oblidat de les falles de València: les cendres, les petjades, les restes que queden en acabar la festa.

“Anna Malagrida treballa sobre un aspecte de les falles que ha passat desapercebut i que ha sigut infravalorat. Tot i això, les cendres tenen una important càrrega simbòlica i contenen l’essència de les falles”, ha explicat el director de l’IVAM sobre la mostra que estarà oberta fins al 24 de febrer de 2019.

A través d’una desena de projeccions de vídeo distribuïdes per les dues plantes de la sala, l’artista ha creat una gran instal·lació específica per a la Galeria 6 de l’IVAM. “La imatge del foc en les falles és una al·legoria de la societat”, ha comentat l’artista. Més que en una societat líquida –com descriguera el pensador Zygmunt Bauman–, “vivim en una societat gasosa, la qual cosa hauria de ser més important es converteix en gas”, ha matisat.

El projecte és fruit d’un any d’investigació de l’artista sobre les falles, declarades Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco. “Són Patrimoni Immaterial perquè són expressió de creativitat, de bellesa, d’experimentació, de cohesió… Això no es pot mesurar. Però les cendres sí que es poden pesar, i poden arribar a pesar molt. Aquesta ambivalència entre allò lleu i allò pesat, allò gran i allò xicotet, és el que m’interessa”, ha manifestat l’artista citant a Marcel Duchamp, qui va inventar el concepte denfralleu (inframince) per a mesurar aquella energia quasi imperceptible que es malgastava en xicotetes situacions.

Anna Malagrida fa servir fonamentalment la fotografia i el vídeo en els seus treballs. Per primera vegada en la seua carrera, en aquesta mostra ha utilitzat únicament vídeos. “En el procés de treball es va imposar el vídeo per aqueixa noció de transformació de l’energia”. Les peces de l’exposició mostren imatges de ninots en el foc, la pala cribadora que va construint una piràmide de matèria inservible, un home que agrana les restes o un núvol de pols que reté la memòria del pas del temps.

L’exposició també mostra les cendres recollides per l’artista durant la nit de la cremà, escampades pel sòl, i la pròpia pols generada durant el temps que *Malagrida porta treballant en el projecte. “L’últim vídeo de l’exposició és un homenatge a l’obra Criadero de pols de Man Ray i Marcel Duchamp. El vídeo es projecta sobre un vidre perquè es perceba la pols de la sala”, ha explicat l’artista i comissària de la mostra.

L’exposició d’Anna Malagrida s’uneix a les mostres que exhibeix l’IVAM actualment dedicades a l’escultora Ángeles Marco i a la francesa Annette Messager, Premi Julio González. “Tres dones copen la programació expositiva de l’IVAM i no és casualitat, sinó alguna cosa que hem buscat deliberadament”, ha conclòs el director de l’IVAM.

EmailFacebookTwitterInstagram