Trobada/Taller amb Iván de la Nuez “Nunca real / Siempre verdadero”

TallersIVAM Centre Julio González

“Nunca real y Siempre verdadero” aborda, directament, l’art com un gènere narratiu. Així doncs, està obligat a desmuntar l’exposició (tòtem últim de l’art) i, al mateix temps, el llibre, la biblioteca i el text mateix com a tòtems de la literatura.

“NR / SV” és una frase dibuixada per Artaud i defineix la posició de l’art i la literatura com entitats expandides, intercanviables i barrejades, tal com s’assumeix en aquest taller.

“NR / SV” envaeix la biblioteca per a parlar allí de com s’exposen la novel·la i l’assaig, i, a l’inrevés, de com no sempre és aconsellable exposar l’art.

“NR / SV” dibuixa la possibilitat d’utilitzar la galeria per a, en contra, exposar el llibre, la biblioteca i els continguts d’aquests.

Taller:

El taller es durà a terme durant tres dies, amb un capítol diari:

-L’assaig s’exposa.

-La novel·la s’exposa.

-L’art no s’exposa.

Horaris:

De 19:00 h. a 21:00 h.

Inscripcions:

Inscripció gratuïta a través de l’e-mail: actividades@ivam.es

Places reduïdes, se seguirà l’ordre d’inscripció. Preferència per a membres d’honor i amics de l’IVAM.

Contingut:

En “El ensayo se expone” o “La novela se expone” el taller recorrerà exemples d’assajos i novel·les que han sigut reformulades com a exposicions en la història de l’art o en les propostes curatorials del propi autor: De Joseph Conrad a Paul Virilio. Del parc humà de Sloterdijk a les distopíes de Orwell. De l’acumulació originària de Marx al postcolonialisme d’Edward Said, així com la constel·lació d’obres al voltant d’aquests llibres.

En “El arte no se expone”, per contra, s’abordaran les novel·les que han incorporat l’art contemporani, i els artistes amb les seues trames, sense necessitat de la seua exposició o fins i tot existència física: de Paul Auster a Houellebecq, de Vidal-Foclh a Patrick McGrath, de Steve Martin a Vila-Matas, de Siri Hustvedt a Alicia Kopf.

Es dóna el cas que aquestes novel·les no solament assumeixen l’art contemporani, sinó també les seues relacions i mecanismes interns: el comissari i el galerista, el director i el col·leccionista, la quantitat de víctimes i crims que tenen lloc en cadascuna de les seues trames.

L’autor:

Iván de la Nuez (l’Havana, 1964).

Assagista, crític d’art i curator. Ha publicat La balsa perpetua (1998); Playas (2000); El mapa de sal (2001); Fantasía Roja (2006); Postcapital. Crítica del futuro (2006); Inundaciones. Del Muro a Guantánamo: invasiones artísticas en las fronteras políticas. 1989-2009 (2010); El comunista manifiesto (2013). També les antologies Cuba: la isla posible (1995); Paisajes después del Muro (1999); i Cuba y el día después (2001). Els seus llibres han sigut editats per Destino, Península, Mondadori, Vigía, Debate, Periférica, Linkgua, Surkhamp, Castelvecci, Angelus Novus o Galaxia Gutenberg. Ha sigut curator o co-curator d’exposicions com: La isla posible (1995); Inundaciones (1999); Parque humano (2002); Ciudad (personal de Sergio Belinchón) (2002); Soy la ciudad (vídeos de Alexander Apóstol) (2005); Postcapital (2006); De Facto. Retrospectiva de Joan Fontcuberta (2008); Dentro y fuera de nosotros. Retrospectiva de Javier Codesal (2009); Atopía. El arte y la ciudad en el siglo XXI (2010); e Iconocracia (2015).  Els seus articles apareixen en El País, La Maleta de Portbou, El Estado Mental, així com a diferents periòdics, i revistes d’Estats Units, Europa i Amèrica Llatina. Ha escrit assajos per a les exposicions retrospectives de Stan Douglas, Vik Muniz, Manuel Álvarez Bravo, Joan Fontcuberta, Carlos Garaicoa i Los Carpinteros. En 1995, va obtenir la beca Rockefeller per a les Humanitats. Ha sigut Esment d’Honor en els premis Ciutat de Barcelona (2006), pel seu assaig Fantasía roja (Debate). Eixe mateix any va guanyar el Premi Espais d´Art per la millor crítica publicada a Espanya: “Autocritica de art”, en El País.