Taller d’artista amb Fernando Sánchez Castillo

TallersIVAM Centre Julio González

Fernando Sánchez Castillo proposa un taller col·laboratiu directament relacionat amb el procés de l’exposició “Fake Games” que presentarà el pròxim 14 d’octubre.

El projecte de l’artista madrileny, comissariat per Miguel Caballero, proposa la realització d’un memorial col·lectiu en la galeria 6 del museu a partir d’una de les fotografies més icòniques de la Guerra Civil Espanyola Mort d’un milicià atribuïda a Robert Capa i Gerda Taro.

El leitmotiv de l’exposició és la creació d’un memorial col·lectiu basat en l’intercanvi d’una xicoteta figura de la Guerra Civil Espanyola, inspirada en l’emblemàtica fotografia de Robert Capa i Gerda Taro, a canvi d’un pensament o un desig que els visitants plasmaran en les parets de la galeria. Una brigada d’al voltant de 4000 unitats estarà disposada a tal fi. Es tracta de generar un espai que albergue narratives individuals en perpetu joc de conflictes.

Disposats en la Galeria 6 trobem diversos milers de xicotets soldadets de plàstic produïts per una empresa mexicana fundada per un exiliat de la Guerra Civil.

Aquests objectes poden ser intercanviats per xicotetes històries de la Guerra Civil i les seues conseqüències, que es col·locaran en els murs de la sala d’exposicions. El monument, com a lloc de les memòries és una maniobra de demotització de l’activitat del museu d’art contemporani i de col·lectivitzar la construcció de la memòria; el passat i el present des de diversos milers de punts de vista.

En el Taller es plantejaran aquestes i altres propostes de l’ús popular de la monumentalitat i les implicacions en l’estètica i la literatura del Segle XX.

Els participants col·laboraran en la realització d’aqueix gran mural portant fora del museu les figures dels milicians a persones que han viscut la contesa i que potser tenen una mobilitat limitada per qüestió d’edat però també fixaran l’acció sobre nous col·lectius que componen la societat valenciana contemporània.

Així mateix, podran aportar i col·laborar en la cerca d’objectes i imatges en la creació d’un Mental Map sobre els orígens, èxit i popularització d’una de les més reconegudes imatges de la història de la fotografia. Mort d’un milicià és una imatge controvertida que planteja qüestions inacabables sobre autoria, veracitat, construcció i realitat.

Fernando Sánchez Castillo

Va estudiar en l’Institut d’Estètica Contemporània UAM, ENSBA París i va ser resident de Rijksakademie a Amsterdam. Va formar part de l’Equip d’Investigació de les Nacions Unides a Ginebra, PIMPA (Memòria, Polítiques i Pràctiques Artístiques)

Sánchez Castillo desenvolupa una crítica multiangle del discurs monumental en el qual desarticula les seues agències de poder i representació. La seua obra és un intent de reescriure els relats de la Història o, almenys, de fer-nos més conscients de les seues complexitats i traces, i de mostrar que la Història es construeix des de moltes posicions de poder.

Ha realitzat exposicions individuals en CA2M, Madrid, Kunstraum Innsbruck, Sala d’Art Públic Siqueiros, Albertinum Dresden, Stedelijk Donen Bosch, OK Centrum, Linz Austria, Kunstverein Braunschweig, Matadero, Madrid, CAC Malaga, MUSAC, León, Centre dÁrt Contemporain Geneve, Espai 4 i Casal Solleric Mallorca, Wanas Foundation, Suècia, MARTA Herford, Alemanya, Fundació NMAC, Cadis.

Entre les seues principals exposicions col·lectives destaquen: Riga Bienalle 2018, Brick a Brack, Gallería Naziona-lle Roma i Today art Museum Beijing, Manifesta 11, Zurich, Play, Biennal de Göteborg 2013, Artificial Amsterdam, de Appel, Biennal de Bordeus 2009, Bor-ders, Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, Sonsbeek Grandeur, Arnhem, X Biennal Internacional d’Istanbul, Border Jam, La Cuadratura del Cono, ERA 2007, Montevideo, El Dorado, MUDAM, Luxemburg, Tel Aviv Biennal, XXVI Biennal Internacional de São Paulo, I Biennal de Sevilla, BIACS, The Failure of Beauty, The Beauty of Failure, Fundació Joan Miró, Barcelona, The Real Royal Trip, PS1 MoMA USA, Witness, Fundació NMAC ,Espanya, Abracadabra, Tate Modern, Londres

La seua obra està inclosa en les col·leccions del Centre Georges Pompidou, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, MUDAM, Luxemburg, Fundació NMAC, Rabobank,Caldic Collection, CA2M, Utrecht central Museum Nl, Skisernass Museum Lund.

Cronograma

El taller forma part de l’exposició “Fake Games” i consta d’una primera part en la qual Fernando Sánchez Castillo posarà en comú la seua experiència i perspectiva creativa, que derivarà en un procés de diàleg i col·laboració, i una segona part en la qual els participants presentaran els resultats de la seua investigació.

Primera Sessió:

7 i 8 de novembre de 2019.

Horari: de 10.00 a 14.00 h.

Segona Sessió:

Per determinar la data

Lloc: IVAM, Galeria 6

Nombre de places: 8

Duració: 20 hores

Dirigit a

Estudiants de Belles arts, Conservació i Restauració de Béns Culturals, Història de l’Art, Geografia i Història, Arqueologia, Periodisme, Filosofia.

Inscripció

Inscripció gratuïta a través de l’email: actividades@ivam.es

És necessari adjuntar dades personals i escrit de motivació indicant l’assumpte: “Taller FAKE GAMES”

Certificats

En finalitzar el curs s’atorgarà un certificat acreditatiu d’Assistència (havent superat un mínim del 80% de les hores del curs).

Informació

A través del Departament d’Activitats i Programes Culturals de l’IVAM

e-mail: actividades@ivam.es

 

   

Relacionats

Fake Games. Fernando Sánchez Castillo

14 nov. 2019 – 01 mar. 2020
IVAM ProdueixIVAM Centre Julio González

Conversa entre l’artista Fernando Sánchez Castillo i Miguel Caballero, comissari de l’exposició Fake Games

14 nov. 2019
ConversesIVAM Centre Julio González

Recorregut a l’exposició Fake Games a càrrec de Miguel Caballero

15 nov. 2019
VisitesIVAM Centre Julio González