Conferència de Santiago Auserón organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI

DIVENDRES, 19.00 H. Saló d'Actes

23 Novembre 2018

GRATUÏT

Conferència de Santiago Auserón: El telar sonoro. Panorama de la música española en el siglo XXI.

Santiago Auserón (Saragossa, 1954) es va llicenciar en Filosofia i Lletres en la Universidad Complutense de Madrid i va estudiar en la Université de Vincennes, París VIII, sota la direcció de Gilles Deleuze. Va participar en la fundació del grup musical Radio Futura, amb el qual va desenvolupar durant més d’una dècada la seua faceta de cantant i compositor, reflectida en mitja dotzena d’àlbums, i va obtindre reconeixement a Espanya i Llatinoamèrica com a millor grup de rock espanyol. Entre 1984 i 1995 va investigar les arrels del so tradicional cubà i va produir diverses antologies històriques, entre elles la de Francisco Repilado “Compay Segundo”. En 1994 va posar en marxa el projecte Juan Perro, amb el qual des de llavors combina les tradicions musicals afroamericana, afrocaribeña i hispana, gira per Espanya, Europa, Llatinoamèrica i els Estats Units, i ha gravat una altra mitja dotzena d’àlbums de cançons originals. Ha publicat nombrosos articles sobre música, filosofia i literatura i els llibres La imagen sonora (Episteme, 1998), Canciones de Radio Futura (Pre-Textos, 1999), Canciones de Juan Perro (Salto de Página, 2012) i El ritmo perdido (Península, 2012, 2015). Entre altres reconeixements, ha rebut el Premi Nacional de Músiques Actuals del Ministeri de Cultura, 2011. En 2015 va obtindre el grau de Doctor en Filosofia per la Universidad Complutense de Madrid. A l’abril de 2017 és reconeguda la seua trajectòria en els Premis de la Música d’Aragó i al maig rep el Premi Internacional Cubadisco per El viaje.

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directores:  Giulia Colaizzi / Marina Pastor

Esta col·laboració entre la Universitat de València UV, la Universitat Politècnica de València UPV, la Universitat Miguel Hernández d’Elx i l’IVAM, pretén ser un focus d’investigació, estudi i difusió de l’art visual dels segles XX i XXI. El seu objectiu serà en aquesta segona edició animar la reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, això sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

TEMA DE ESTUDIO

“Cos, imaginari social i cultura visual”

L’àmbit de la visualitat, en el sentit explícit del seu valor cultural, de la seua producció i interpretació, ofereix, des de l’experiència estètica i la producció artística, un espai que és propici per a l’estudi dels diferents significats i els diversos interessos que conformen la construcció identitària dels subjectes, sobretot pel que fa a la producció d’imatges del cos. Proposem investigar les característiques del camp de la imatge –en els seus continguts, els seus mètodes i les seues relacions- a través de la producció de l’imaginari social i les seues formes de difusió. Una teoria crítica sobre els media i les seues expressions es constitueix com un camp en què analitzar els discursos sobre el cos i en el qual realitzar una aportació crítica vinculada al seu desenvolupament en el mitjà social. Partint d’aquestes premisses, ens proposem revisar, en el Programa de la Càtedra d’Estudis artístics de l’IVAM, durant els pròxims dos anys, els creus i controvèrsies de la perspectiva de gènere oberta pel feminisme i els Gender Studies, en la seua confluència amb disciplines com els estudis visuals i la crítica cultural. Donat el cúmul de temes que obri aquesta problemàtica, posarem l’accent en la representació visual i audiovisual de la corporeïtat, treballant sobre els diferents conceptes de cos, les seues representacions i les seues relacions amb els imaginaris, amb l’entorn urbà i l’arquitectura, amb l’entorn natural i les noves ecologies, amb la configuració dels cossos des de les teories decoloniales i epistemologies del sud, i atendrem especialment la seua relació amb la biopolítica, l’economia dels afectes i les guerres quotidianes obertes per les tecnologies socials de gènere, proposant desentranyar discursos visuals crítics o de resistència.

EmailFacebookTwitterInstagram