Conferència de Rosa Tamborrino organitzada per la Càtedra d’Estudis Artístics. Segles XX/XXI.

DIVENDRES, 19:00 H. AUDITORI CARMEN ALBORCH

22 Març 2019

GRATUÏT. FINS A COMPLETAR AFORAMENT

Conferència Il Corpo della Cittá  a càrrec de Rosa Tamborrino

Rosa Tamborrino és Professora Titular d’Història de l’Arquitectura des de 2006 en el Politècnic de Torí (Polito). Va obtindre el seu doctorat en Història i Crítica del Patrimoni Arquitectònic i Ambiental (Polito 1993) i el seu màster en Arquitectura (Universitat IUAV de Venècia 1986). De setembre de 2017 a 2021 és Presidenta de l’Associació Italiana d’Història Urbana AISU. En l’actualitat és la responsable del projecte HORIZON RURITAGE (Regeneració rural a través d’estratègies sistèmiques dirigides pel patrimoni – H2020 “SC5-21-2016-2017). És membre del Comité Doctoral en Patrimoni Arquitectònic i Paisatgístic de l’Escola Doctoral del Politècnic de Torí, i directora amb Willeke Wendrich, UCLA, del Programa de l’Escola d’Estiu Polito-UCLA “Patrimoni Cultural en Context”. Digital per a les Humanitats”, és membre del consell de Peer-Rewieved Journals Città e Storia i de DigitCult. Revista Científica sobre Cultures Digitals. És membre del Grup Internacional d’Imatge Urbana de la Xarxa Europea d’Història de l’Arquitectura.
Ha sigut Professora convidada en la Universitat de Califòrnia, Los Angeles UCLA (2017, 2018), el Harbin Institute of Technology HIT, la Xina (2011), Professeur convidada en la École dones Hautes Études en Sciences Socials, EHESS Paris (2017, 2018, 2019), i Professora convidada en diverses universitats, així com en els Instituts italians de Cultura a Buenos Aires (2016) i a París (2017).
La seua investigació se centra principalment en l’arquitectura del segle XIX i XX, les ciutats i les seues imatges. Va publicar més d’un centenar d’articles, assajos i llibres, incloent algunes contribucions sobre fotografia en el marc de la cultura arquitectònica i urbana. Entre les seues publicacions, ‘Pour regarder. Le Corbusier, Guido Guidi”, en G. Guidi, Le Corbusier 5 Architectures (Heidelberg: Kehrer Verlag, en premsa); R. Tamborrino, W. Wendrich, “Cultural heritage in context: the tremps of Nubia, digital technologies and the uture of conservation”, Journal of the Institute of Conservation (Rouletdge), vol. II, pàg. 2. 40, 2017, 2, número especial d’aniversari, pàg. 168-182; R. Tamborrino, F. Rinaudo, `Creative Mapping Landuse and Human Activities: From the Inventories of Factories to the History of the City and Citizens’, In World Academy  of  Science, Engineering and Technology, vol. 10, 2016, 11, pàg. 3347-3354; Digital Urban History. Telling the history of the city at the age of the ICT revolution (ed.), (Roma: CROMA University of Roma Tre, 2014); ‘Searching for a state-of-the-art public space: city museums among arxives and networks’, Planning Perspectives (UK), vol. 27, n.3 (juliol de 2012): 463-473; Parigi nell’Ottocento. Cultura architettonica e città (Venècia: Marsilio, 2005); Le Corbusier. Scritti, Fotografie di *Guido Guidi (Torí: Einaudi, 2003).

CÀTEDRA D’ESTUDIS ARTÍSTICS. SEGLES XX/XXI

Càtedra d’Estudis Artístics (IVAM-UV-UPV-UMH)

Directores:  Giulia Colaizzi / Marina Pastor

Esta col·laboració entre la Universitat de València UV, la Universitat Politècnica de València UPV, la Universitat Miguel Hernández d’Elx i l’IVAM, pretén ser un focus d’investigació, estudi i difusió de l’art visual dels segles XX i XXI. El seu objectiu serà en aquesta segona edició animar la reflexió sobre la vida de les imatges tant en el món de l’art com en el de la vida social, inclosa la imaginària. Ho farà amb amplitud de mires i evitant restriccions acadèmiques, artístiques o tecnològiques, però, això sí, enriquint-se i aprofitant quants suports acadèmics, museístics i institucionals estiguen al seu abast. Per aquesta raó, la seua organització en l’IVAM resulta propícia en la mesura en què pot enriquir les seues activitats, amb la reflexió sobre les exposicions, instal·lacions o conferències, així com dels cicles de projeccions.

TEMA DE ESTUDIO

“Cos, imaginari social i cultura visual”

L’àmbit de la visualitat, en el sentit explícit del seu valor cultural, de la seua producció i interpretació, ofereix, des de l’experiència estètica i la producció artística, un espai que és propici per a l’estudi dels diferents significats i els diversos interessos que conformen la construcció identitària dels subjectes, sobretot pel que fa a la producció d’imatges del cos. Proposem investigar les característiques del camp de la imatge –en els seus continguts, els seus mètodes i les seues relacions- a través de la producció de l’imaginari social i les seues formes de difusió. Una teoria crítica sobre els media i les seues expressions es constitueix com un camp en què analitzar els discursos sobre el cos i en el qual realitzar una aportació crítica vinculada al seu desenvolupament en el mitjà social. Partint d’aquestes premisses, ens proposem revisar, en el Programa de la Càtedra d’Estudis artístics de l’IVAM, durant els pròxims dos anys, els creus i controvèrsies de la perspectiva de gènere oberta pel feminisme i els Gender Studies, en la seua confluència amb disciplines com els estudis visuals i la crítica cultural. Donat el cúmul de temes que obri aquesta problemàtica, posarem l’accent en la representació visual i audiovisual de la corporeïtat, treballant sobre els diferents conceptes de cos, les seues representacions i les seues relacions amb els imaginaris, amb l’entorn urbà i l’arquitectura, amb l’entorn natural i les noves ecologies, amb la configuració dels cossos des de les teories decoloniales i epistemologies del sud, i atendrem especialment la seua relació amb la biopolítica, l’economia dels afectes i les guerres quotidianes obertes per les tecnologies socials de gènere, proposant desentranyar discursos visuals crítics o de resistència.

 

EmailFacebookTwitterInstagram