Conferència a càrrec de Paula Barreiro. «Ground control to Major Tom»: Paisatges cibernètics i rationale tecnològica en l’art i la cultura visual de la guerra freda, en el marc de l’exposició “Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM”

ConversesIVAM Centre Julio González

Durant la guerra freda, sota el signe nuclear de l’era atòmica i espacial, els avanços radicals desenvolupats en camps com la informàtica, l’aeronàutica i la robòtica, excitaren la imaginació artística, literària i musical, multiplicant les referències visuals i lingüístiques de les noves tecnologies que propulsaven la humanitat cap al futur. Aquesta conferència farà un recorregut per les relacions entre l’art i la tecnologia, a partir dels anys seixanta, en el marc de la geopolítica de blocs, integrant l’extensió d’aquestes trobades (i desacords) en la imaginació col·lectiva de la cultura popular i de la ciència-ficció.

Paula Barreiro López és catedràtica d’Història de l’art contemporani de la Universitat de Grenoble-Alpes/Laboratoire LARHRA UMR 5190 i Investigadora principal de la Plataforma Internacional MoDe(s) (Modernidade(s) Descentralizada(s): Arte, política y contracultura de la Guerra Fría a la contemporaneidad). Investiga intercanvis artístics, la crítica d’art, polítiques i xarxes culturals a Europa i Amèrica Llatina durant la guerra freda, analitzant els múltiples desenvolupaments de la modernitat dins d’un context ja globalitzat. Les seues múltiples publicacions són Vanguardia y crítica de arte en la España de Franco, (2021), Atlántico Frío: Historias transnacionales del arte y la política en los tiempos del telón de acero (Única editora, 2019); Avant-garde Art and Criticism in Francoist Spain (2017); Modernidad y vanguardia: rutas de intercambio entre España y Latinoamérica, 2015 (editat juntament amb Fabiola Martínez); Crítica(s) de arte: discrepancias e hibridaciones de la Guerra Fría a la globalización, 2014 (editat juntament amb Julián Díaz); La abstracción geométrica en España (2009). Forma part del Comité Científico y Cultural de los Archives de la Critique d´Art (Rennes) i del Comité editorial de Critique d´Art.

Relacionats

Imaginaris mecànics i tècnics en la col·lecció de l’IVAM

11 mar. 2021 – 30 gen. 2022
Col·leccióIVAM Centre Julio González