Carmen Pardo Salgado. Taller entorn de l’atenció i a la imaginació

Cicle Presents Densos. Entorn de les arts de viure en un planeta ferit

ConversesIVAM Centre Julio González

El cicle Presents Densos. Entorn de les arts de viure en un planeta ferit va començar el setembre de 2020 i està comissariat per Miguel Ángel Martínez. El títol procedeix d’una expressió de Donna J. Haraway que, en el seu últim llibre, Seguir amb el problema, es refereix a l’època contemporània com un “present dens”. Com Haraway, aquestos projectes ens convida a tornar-nos capaços de donar resposta responsable i parcial als desafiaments i els horrors de l’Antropocé. Per això, parteix de la situació d’emergència en què es troba l’Albufera de València.

17a sessió del cicle. Taller Entorn de l’atenció i la imaginació, coordinada per Carmen Pardo Salgado.

La sessió gira entorn de la nostra capacitat de parar l’atenció i es desenvolupa com un «“taller per a aprendre a escoltar (també el cant dels pardals)”». Es proposa com a una experiència teoricopràctica en què es du a terme una introducció a l’aprenentatge de l’escolta. Aquesta introducció, que es va desenvolupar en tres temps, implica un recorregut per les formes en les quals l’atenció i la imaginació s’articulen en les nostres escoltes:

  • i.Primer temps. Sobre el silenci i la possibilitat d’escolta: és necessari perdre’s per a començar a escoltar.
  • ii.Segon temps. Si parem atenció al món, l’oïda s’ompli de sons. A l’escolta de les formes del silenci.
  • iii.Tercer temps. Cap a una escolta no antropocèntrica: entorn de les vocalitzacions dels éssers humans i els pardals.

Carmen Pardo Salgado treballa en la interfície entre la filosofia i l’art sonor. És professora titular de la Universitat de Girona i professora del màster Art Sonor de la Universitat de Barcelona. Va ser investigadora postdoctoral en la unitat IRCAM-CNRS de París (1996-1998), on du a terme una investigació sobre l’espai sonor en la música contemporània. Es va fer càrrec de l’edició i traducció de John Cage. Escritos al oído (1999), i és autora de les obres En el silencio de la cultura (Sexto Piso, 2016), La escucha oblicua: una invitación a John Cage (Sexto Piso, 2014), Robert Wilson (en colaboración con Miguel Morey, Polígrafa, 2003), Las TIC: una reflexión filosófica (Laertes, 2009) o En el mar de John Cage (La Central, 2009).
 

Accediu al microsite de Presentes Densos:

Presentes densos - Archivo